zondag 18 september 2011

Recykleren: Rok wordt een rokske

En we doen maar al te graag mee met dat recykleren.
Ik had nog een wikkelrok liggen.  Ooit eens gekocht op een rommelmarkt voor een euro of twee, maar zelf nooit aangedaan wegens te lang.  Maar het was net hetgeen ik nodig had om dit te maken.  Ik viel direct voor da rokske- schoon én supersupersupersimpel!  Echt echt waar! De rok komt het mooist tot zijn recht met een stevig stofke.

Ik weet dat foto's bij daglicht beter zijn, maar de rok had al zo lang geen daglicht gezien...


 

 En dan de berekening in cm (voor mijn dochter van 6,5j) (hier statboard skirt uitleg in het Engels)
1 inch = 2,54 cm

Taille = 59 cm

Dit delen door 2 = 29,5 cm

De ene 29,5 cm voor de voorkant van de rok
De andere 29,5 cm voor de achterkant van de rok

Berekening voorkant rok:
29,5 cm + 20 cm voor de plooi + 2,5 cm naadwaarde = 52 cm

Berekening achterkant rok:
29,5 cm x 1,5 = 44,25 cm + 2,5 cm naadwaarde = 46,5 cm

Lengte = 31 cm + 5 cm voor zoom en tailleband = 36 cm

Dus had ik twee lappen stof nodig:
voorkant: 52 cm x 36 cm
achterkant: 46,5 cm x 36 cm

+ een stuk elastiek van 24 cm
Berekening: 29,5 cm - 5,5 cm

Springend Superenthousiast model draagt als bovenstuk een halve pyjama en voor de rest een pasgemaakt rokske.

2 opmerkingen: